דבר הגרפולוג • "קווים לדמותו" של הרב שהעמיד את הדת בווירצבורג

מכתב ששלח הרב שמעון הנובר ליהודי מהקהילה בשם פנחס זאכס שהצליח להגיע לאנגליה ובו מכתיר אותו הרב הנובר בתואר הנכבד 'החבר' נשלח על ידנו לגרפולוג החרדי הנודע נועם שטרן ושאלנו אותו מה ניתן לראות מכתב היד על אישיותו של הרב
דוד קורצוייל No Comments on דבר הגרפולוג • "קווים לדמותו" של הרב שהעמיד את הדת בווירצבורג

ב-1939 אילצו השלטונות את רב מחוז וירצבורג הרב שמעון הנובר לעזוב את גרמניה • מכתב ששלח ליהודי אחר שנמלט לבריטניה סקרן אותנו • שלחנו את המכתב לגרפולוג נועם שטרן שיספר לנו על הרב שעשה מהפיכה יהודית

מכתב ששלח הרב שמעון הנובר ליהודי מהקהילה בשם פנחס זאכס שהצליח להגיע לאנגליה ובו מכתיר אותו הרב הנובר בתואר הנכבד 'החבר' נשלח על ידנו לגרפולוג החרדי הנודע נועם שטרן ושאלנו אותו מה ניתן לראות מכתב היד על אישיותו של הרב
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בינואר 1939 אילצו השלטונות את רב מחוז וירצבורג שבגרמניה, הרב ד"ר שמעון (זיגמונד) הנובר שהיה עצור במחנה ריכוז, לעזוב את גרמניה, בזכות זה נותרו חיו לשלל.

הרב שמעון האנובר שימש כרב האחרון של וירצבורג והחליף את  הרב הנודע של העיר הרב נתן במברגר.

בווירצבורג נוסדה "ברית הקהילות החרדיות" בבוואריה ובה התקיימו ועידות הברית. ב-1927 התכנסו בווירצבורג כמאה קצבים יהודים במחאה על איסור על השחיטה הכשרה בבוואריה, והקימו ארגון ארצי שהתכנס בווירצבורג פעמיים נוספות. באותה תקופה נוסדה בווירצבורג ביוזמת הרב הנובר אגודת "שומרי שבת" ולה סניפים בפרנקוניה התחתית, עם לשכות עבודה וייעוץ מקצועי לשומרי שבת.

הרב הנובר גם ייסד בווירצבורג סניף מקומי של "אגודת הנוער היהודי הנייטרלי". האגודה לצד ואגודת הנוער הדתי "עזרא" פעלו להרחבת ההשכלה היהודית בהרצאות, במסיבות "עונג שבת" ועוד.

מכתב ששלח הרב שמעון הנובר ליהודי מהקהילה בשם פנחס זאכס שהצליח להגיע לאנגליה ובו מכתיר אותו הרב הנובר בתואר הנכבד 'החבר' נשלח על ידנו לגרפולוג החרדי הנודע נועם שטרן ושאלנו אותו מה ניתן לראות מכתב היד על אישיותו של הרב וזו תשובתו.

בכתב רואים ארגון קפוא ונוקשה ותנועת כתב מבוקרת עד חסומה המלמדת אותנו על היותו אדם יסודי שיטתי ובעל משמעת עצמית גבוהה במיוחד, את בטחונו הוא שאב מיציבות וודאות והתקשה להסתגל לשינויים, תהפוכות התקופה הרעו עם מצבו והחששות מהעתיד ניכרים ברטט הכתב ובסמני איטיות בקו .

למרות זאת ואף על פי כן ניכר מעקביות הכתב ומשולי ימין מתקדמים חוסן נפשי ותקווה שנתנה לו את הכוחות לשרוד.

הרב הנובר מיהר והיגר לארה"ב בפרוץ השואה. בארה"ב הוא שימש כרב בקהילת שערי התקווה בניו יורק, ומשם עלה לישראל ובה נטמן.

2016-05-02 14_26_32--יהודי וירצבורג 1939-1943 - וירצבורג בתקופת השואה - סיפורה של הקהילה היהודית בוו

נועם שטרן הוא גרפולוג וחבר האגודה המדעית הישראלית לגרפולוגיה

 [email protected]



0 תגובות